Contrast
Dyslexie
Home / Afrekening stook- en servicekosten 2021

Afrekening stook- en servicekosten 2021

Betaal je naast je huur ook stook- en/of servicekosten? Dan ontvang je eind maart, begin april de afrekening over 2021 per brief. In de brief staat of je geld terug krijgt of bij moet betalen. Alle servicekosten rekenen we af op basis van de daadwerkelijke kosten. Die verdelen we gelijkwaardig over het aantal woningen in het complex waar je woont. Iedere bewoner van een complex betaalt dus dezelfde servicekosten.

De stookkosten zijn wat ingewikkelder. Die bestaan uit een vast en een variabel deel. De energieleverancier stuurt ons een factuur voor de totale kosten. 65% hiervan is variabel en verdelen wij aan de hand van het daadwerkelijke verbruik van de bewoners. De meters op je radiatoren houden dit bij. De overige 35% zijn vaste kosten. Die verdelen we op basis van het vloeroppervlak van de woningen. Dus hoe groter je woning, des te groter je aandeel in de vaste kosten.

De getroffen maatregelen door de coronapandemie, kunnen invloed hebben op het warmteverbruik. We hebben in het land zo veel mogelijk thuis gewerkt, hierdoor wordt de verwarming wat sneller aangezet. Maar ook de avonden hebben we meer thuis doorgebracht. Het spreekt dus voor zich, dat wanneer je veel tijd thuis doorbrengt, de kosten gestegen kunnen zijn.

Meer informatie over de afrekening vind je op de pagina Huur en Servicekosten.