Contrast
Dyslexie
Home / Huur en servicekosten

Huur en servicekosten

Huurprijs

Je huurprijs bestaat uit de netto (kale) huur, servicekosten en eventueel een voorschot op stookkosten; opgeteld is dat je brutohuur. Bekijk jouw huurprijs via Mijn Provides.

Stook- en servicekosten

Servicekosten betaal je voor zaken als schoonmaak van en elektra voor de algemene ruimten. In veel flats hebben wij collectieve verwarming. Je hebt dan geen eigen CV en betaalt maandelijks een voorschot voor de stookkosten. Dat voorschot verrekenen wij aan het einde van het jaar met de werkelijk gemaakte kosten. Heb je te veel betaald, dan krijg je geld terug. Maar was je voorschot te laag, dan betaal je bij.

Huurtoeslag

Heb je een hoge huur in verhouding tot je inkomen, dan kan je in aanmerking komen voor huurtoeslag. Dit is een bijdrage van de overheid aan jouw huurkosten die wordt uitgekeerd door de Belastingdienst. Een proefberekening maak je hier.

Ontvang je al huurtoeslag en wijzigt er iets in je leven? Bijvoorbeeld je inkomen of je gezinssamenstelling? Geef die wijziging dan binnen vier weken door aan de Belastingdienst.

Kijk voor meer informatie over huurtoeslag en of je ervoor in aanmerking komt op de website van de Belastingdienst.

Jouw mening vinden wij belangrijk, hoe beoordeel je deze pagina?
Er ging iets mis, probeer het later nog eens.
Dank voor je feedback!

Veelgestelde vragen

Alle servicekosten rekenen we af op basis van de daadwerkelijke kosten.

De stookkosten zijn wat ingewikkelder. Die bestaan uit een vast en een variabel deel. De energieleverancier stuurt ons een factuur voor de totale kosten. 65% hiervan is variabel en verdelen wij aan de hand van het daadwerkelijke verbruik van de bewoners. De meters op je radiatoren houden dit bij. De overige 35% zijn vaste kosten. Die verdelen we op basis van het vloeroppervlak van de woningen. Dus hoe groter je woning, des te groter je aandeel in de vaste kosten.

We proberen de afrekening eind maart, begin april te versturen. We zijn hierbij wel afhankelijk van andere partijen.

Als je geld terugkrijgt maken we dit binnen 14 dagen na dagtekening over naar het rekeningnummer dat in de brief wordt vermeld. Klopt dit rekeningnummer niet? Geef dan via huurincasso@provides.nl het juiste rekeningnummer door. Heb je een huurachterstand, dan verrekenen wij dit met de terugbetaling. Het is dus mogelijk dat je dan niets terugkrijgt.

Als de rekenhuur, die bestaat uit de nettohuur en een deel van je servicekosten, hoger is dan € 752,33 kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag. Neem dan contact met ons op via huurincasso@provides.nl of 030 – 686 0500. We denken graag met je mee over een mogelijke oplossing.

Als de rekenhuur, die bestaat uit de nettohuur en een deel van je servicekosten, hoger is dan € 752,33 kom je niet in aanmerking voor huurtoeslag. Bij de jaarlijkse huurverhoging proberen we hier rekening mee te houden. Bij je aanvraag voor huurtoeslag kan je alleen de volgende servicekosten opgeven (tot een maximum van € 12 per onderdeel):

  • Schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • Energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  • Kosten voor de huismeester
  • Kosten voor dienst- en recreatieruimten

Kom je er niet uit of weet je je servicekosten niet? Stuur dan een e-mail naar huurincasso@provides.nl. We helpen je graag verder.

Als je slechts een gedeelte van het jaar een woning van ons hebt gehuurd, dan berekenen we de kosten alleen over die periode. In de afrekening houden we hier dus rekening mee.

Het afrekenjaar loopt van 1 januari tot 31 december, terwijl het voorschot per 1 juli wijzigt. Je hebt daardoor mogelijk in het eerste halfjaar een ander bedrag betaald dan het tweede halfjaar. Het gemiddelde van jouw voorschot hoeft niet gelijk te zijn aan het laatst betaalde voorschot. Daarnaast houden we rekening met een prijsinflatie. Als de kosten voor energie stijgen, rekenen we dat door in het voorschot. Hierdoor is de kans kleiner dat je volgend jaar bij moet betalen.

We factureren alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten. Waarom je moet bijbetalen kan verschillende redenen hebben. Misschien heb je veel tijd in huis doorgebracht en hierdoor meer gestookt. Twijfel je over de afrekening of is het bedrag te veel om in één keer te betalen, neem dan contact met ons op via huurincasso@provides.nl of 030-6860500.

Als je de huur via automatische incasso betaalt, dan schrijven wij het bij te betalen bedrag automatisch van je rekening af. Betaal je niet automatisch? Maak dan binnen 14 dagen na ontvangst van de afrekening het bedrag aan ons over. Ons rekeningnummer is NL56 RABO 0159 2050 50. Vermeld in de omschrijving je klantnummer.

Huurtoeslag aanvragen doe je bij de Belastingdienst. Als je niet weet of je in aanmerking komt, maak dan een proefberekening.